תפריט

סנפלינג, גלישה, קניונינג ומה שביניהם

גלישת מצוקים – ספורט המשלב טבע ואתגר

סנפלינג או גלישת מצוקים (בעברית) – היא שיטה לירידה ממכשול גבוה בעזרת שימוש בחבלים. בעת הגלישה אנו קושרים לגופנו רתמה מיוחדת שמתחברת אל החבל בעזרת טבעת. על החבל מותקן מכשיר מיוחד שמייצר חיכוך, החיכוך מונע נפילה חופשית ובעצם מאפשר לנו גלישה מבוקרת ובטוחה. הגלישה מתאפשרת תודות למשקל גופנו וכוח המשיכה. גלישת מצוקים עד לפני כמה שנים הייתה חלק בלתי נפרד מתחום טיפוס המצוקים, אולם תחום הגלישה התפתח וצבר תאוצה רבה בשנים האחרונות וכיום הוא עומד בפני עצמו.

גלישת מצוקים מאפשרת לנו לא רק להתרגש וליהנות, אלה גם להגיע אל נחלים, מערות ומקומות קסומים, שהגישה אליהם אפשרית רק בעזרת סנפלינג. גלישת מצוקים היא דרך מהנה ומצוינת לשלב בין טבע, ספורט ואתגר. סנפלינג עושה שימוש בכובד הגוף ולכן יש צורך בציוד והדרכה מקצועיים, על מנת לעבור את החוויה בבטחה ובהצלחה. גלישה מצוקים, אם היא נעשית בצורה אחראית ובטוחה היא ידידותית ומתאימה אף לילדים ומשפחות, לא נדרש כושר גופני גבוה כמו בטיפוס, שנחשב קשה יותר למשל.

כיצד מומלץ לעשות גלישת מצוקים?

עד לא מזמן מי שעשה סנפלינג נחשב לאמיץ או משוגע, אך כיום הענף הפך נגיש ומועדף על רבים וכמעט אין אדם שלא חווה סנפלינג לפחות פעם אחת בחייו. אם אתם רוצים לצאת אל גלישת מצוקים המלצות למסלולים ואתרים מבוקשים לסנפלינג יכולות לעזור לכם. בין המסלולים הנפוצים בישראל ניתן למנות את: מערת קשת, נחל קומראן, נחל זויתן, מערת קשת, נחל תמר, מערת הקולונל, מחצבות קדומים, מצוק דלתון ועוד רבים, טובים ומרהיבים. סנפלינג תיירותי נחשב בטוח יותר מכיוון שנעשה שימוש בשני חבלים, כאשר חבל אחד משמש לגלישה עצמה והחבל השני משמש לאבטחה. הגלישה נעשית בזוגות: בזמן שאחד גולש השני מאבטח אותו ולהיפך. אומנם גלישה זו היא איטית יותר ומעט מסורבלת, אך היא יותר בטוחה ולכן מתאימה לגולשים מתחילים או מזדמנים.

טיולים מאתגרים המשלבים סנפלינג חשוב לבצע עם ליווי והדרכה מקצועיים. אם אתם רוצים לחוות את הטבע בשיא עוצמתו, מומלץ לכם ליצור קשר עם חברה מנוסה ומקצועית בתחום הגלישה, חברה מקצועית המכירה היטב את השטח ואת כל האתגר הכרוך בכך. חברת טיפוס טבעי תספק לכם את כל הכלים, הציוד והידע הנדרשים, על מנת שהחוויה תהיה לכם נעימה ובעיקר – בטוחה. טיפוס טבעי מספקת הדרכה וליווי מקצועי לאורך כל היום, גם בשלב הטיול בטבע וגם בשלב הסנפלינג. מדריכי החברה שמים דגש על יחס אישי לכל משתתף והטיול נעשה באווירה נעימה ורגועה למרות האתגר הכרוך בו.

לחצו כאן לסקירת כלל המוצרים והשירותים המוצעים, או צרו אתנו קשר בטלפון – 052-2375297
 

 

גלישה / סנפלינג בארץ

תחום הגלישה/ סנפלינג (למידע על קורס סנפלינג) התפתח מאוד והתמקצע בשנים האחרונות, גם מבחינת ידע וגם ציוד שהפך להיות זמין ומגוון, יש מספר יבואנים שמביאים את הציוד הטוב ביותר הקיים בתחום.

תחום הגלישה בארץ התפתח ואפשר לקחת אותו למספר כיוונים:

1גלישת מצוקים– יש מספר מצוקים שניתן לגלוש בהם ולרוב מתקיימת בהם פעילות של חברות מסחריות כמו מערת קשת, מצוק דלתון, מחצבות קדומים. בכל המקומות הללו יש עיגונים מוכנים מראש. ניתן להגיד שדי מהר ניתן למצות את תחום זה והוא מיועד בעיקר לקבוצות המעוניינות בחוויה חד פעמית.

2מעבר נחל יבש– האפשרות היותר מעניינת בתחום הגלישה בארץ. יש מספר נחלים שמחייבים גלישה, אין חוק בארץ שמחייב להיות בעל תעודת הסמכה כדי לבצע מעבר נחל, אך אם מדובר על פעילות מסחרית הביטוח מחייב שהמדריך יהיה מוסמך (מדריך גלישה). בארץ יש לא מעט אפשרויות ורובם במדבר יהודה (נחל תמרים, נחל חצצון, נחל קומרן, נחל תור ונחל רחף). מומלץ מאוד לגולשים בנחלים לשלוט בטכניקת חבל בסיסיות, לשלוט בפתרון תקלות בסיסי, שכן חבל תמד יכול להיתקע או להיפסל, ולשמור על יחס הדרכה סביר.
רשות שמורות הטבע מתחזקת את העיגונים בראש כל מפל, אך חשוב מאוד להיות מנוסה כדי לדעת לאיזה עיגון רצוי להתחבר, כדי שהחבל לא יתקע לנו כשאנו מושכים אותו וגם לשלוט בטכניקת טיפוס פרוסיקים כדי שנדע לטפס במידה והחבל נתקע.

למידע על טיול בזויתן

3קניונינג(canyoning)- ענף בפני עצמו שהתפתח ומתפתח מאוד ברחבי העולם עם המון מורכבות ורמות קושי. מדובר על מעבר נחל זורם עם מפלים ובריכות. בארץ הנחל היחיד שמזכיר קניונינג זה הנקיק השחור (בנחל זוויתן). מדובר על נחל זורם, אך ברמת קושי מאוד בסיסית, בחו”ל יש המון אופציות עם נחלים שדורשים זהירות רבה, מעברים מסובכים, קפיצות, התחשבות בעוצמת זרימה, ואפילו מעברים המחייבים צלילה. בירדן השכנה יש אופציות טובות יותר לטיולי קניונינג ויש מידע רב על הנחלים בספר של שוקה רווק ובספר של בועז לנגפורד ונדב אלון. קניונינג בירדן מחייב שליטה טובה מאוד בטכניקת חבל ובעיגונים טבעיים, כיוון ששם אין עגינות מסודרות בראש כל נחל וחשוב לדעת להעריך מצב עגינות קיימות.

למידע על טיולים בירדן

מתכננים טיול סנפלינג? >>

4. מערנות– כמו בקניונינג גם ענף מורכב מאוד הדורש שליטה בציוד ובטכניקות חבל מורכבות וציוד יעודי גם בגלישה וגם בטיפוס על חבל (SRT). בארץ הענף התפתח בשנים האחרונות מאוד ואף יש חברות מסחריות שמוציאות טיולי מערנות, חשוב לציין שמערה היא סביבה מאוד רגישה וקל מאוד לפגוע בנטיפים ובחיי, ולכן מערות רבות נחשבות מוגנות והכניסה אליהם אסורה וכמו בקניונינג יש אופציות רבות ומעניינות בחו”ל.

מה לומדים בקורס גלישה בסיסי?

ציוד: חשוב להכיר את הציוד שאנו משתמשים, חבלים, סלינגים, רתמות, טבעות, קסדות וכו’, היכרות טובה עם הציוד תאפשר לנו שימוש נכון והימנעות מטעויות, בתחום זה פעמים רבות טעות=מוות.

קשרים: יש מספר קשרים בסיסים שיאפשרו לנו לעשות כמעט כל דבר בתחום הגלישה, יש המון קשרים שלא מזיק ונחמד לדעת, אך ניתן להסתדר גם בלעדיהם. הקשרים החשובים: קשר הצלה, קשר 8, פרפר אלפיני, קשר בוהן, קשר איטלקי. קשר חיבור חבל- דייגים כפול, קשרי פרוסיק.

טכניקות גלישה: חשוב להכיר אמצעי חיכוך עיקריים, לדעת איך משתמשים נכון, יתרונות וחסרונות. חשוב לדעת לגלוש בקשר איטלקי, חשוב לשלוט בטכניקת גולש אחרון, לדעת לגלוש עם אמצעי גבוה וישירות לרתמה, חשוב לשלוט בטכניקת מעבר קשר.

טכניקות טיפוס על חבל: חשוב לשלוט בטיפוס פרוסיקים וגם להכיר את השימוש בגו’מר.

פתרון תקלות בסיסי: חשוב לדעת כאמור לבצע מעבר קשר, להבין איפה העומס של הגולש/מטפס נמצא, לוקח המון זמן ותרגול לשלוט ולהבין איך מעבירים עומס בצורה יעילה.

בניית תחנת טופרופ ומעבר מתחנת טיפוס לתחנת גלישה– אחד מהכלים בקורס הוא שליטה בבניית תחנת טופרופ, העקרון הוא חיבור של 2 עיגונים של 100%, זה יכול להיות עץ חזק, סלע גדול, בולט מלאכותי. בקורס נלמד איך מתחברים לתחנת טופרופ באתר טיפוס באופן בטוח.

בסיום הקורס יהיה לכם ידע בסיסי וכדי להפנים אותו חשוב לתרגל את מה שלמדתם עם אנשים מנוסים. אחרי 3 ימים של קורס רובנו לא ישלטו באופן עצמאי בכל החומר הנלמד וחשוב לבצע את הפעילות עם גולש/מטפס מנוסה, חשוב להגיד שהקורס נותן כלים וידע ולא תעודת הסמכה.

יש בארץ מספר בתי ספר שמסמיכים מדריכי גלישה. קורסים אלו ארוכים יותר 11-14 ימים. חשוב להבין שקורס מדריכי גלישה נותן ידע בסיסי בלבד להדרכה. הוא לא נותן כלים להדריך קניונינג, מערנות או להדריך טיפוס, באירופא וארה”ב קורסי ההכשרה ארוכים ומפורטים והמדריכים שם ברמה גבוה ביותר.

פרטים נוספים על קורס גלישה בסיסי

מתעניינים במידע על טיול לקילימנג’רו? >>