תפריט

אבטחת מוביל נכונה

רשימה בנושא אבטחה נכונה למוביל ספורטיבי

כתב: יותם אורחן

מקורה של רשימה זו הוא בשני אירועים שאינם קשורים בצורה ישירה לאבטחה. הראשון הוא שאילתא ששאל מטפס בפורום של אתר המועדון שתמציתה כיצד ניתן להתגבר על הפחד מהובלה וחוסר הביטחון בבן הזוג שמאבטח אותי? השני הוא תאונה שארעה בגיתה ביום שבת האחרון במסלול (Warm Up 5c ). בתאונה נפל מטפס בחלקו העליון של המסלול על מדף סלע ונפצע ברגל ובגב ונדרש לפינוי באלונקה מהצוק.

אני רוצה להצטרף לשאלה שנשאלה בפורום של המועדון ולומר שגם אחרי ניסיון של מספר שנים בהובלה וגם אי אילו נפילות קצרות וארוכות יותר גם אני יודע שאני לא מרגיש אותו דבר בלטפס עם כל מאבטח. יש מאבטחים שאני פשוט לא מצליח שלא להסתכל כל כמה מטרים של טיפוס על ידיהם, כמות ה- slack  שהם נותנים לי, היכן הם עומדים וכמה הם ערניים, ואחרים שאני פשוט רק מטפס. המאבטח הוא חלק מההצלחה של המטפס לטפס מסלול קשה או מהפחד להתחייב לצעדים ולכן ראוי להקדיש לה כמה מילים.

הכנות – אבטחה מתחילה הרבה לפני שהטיפוס מתחיל גם המאבטח כמו המטפס צריך לבחון את המסלול ולשים לב לקטעים מסוכנים יותר (מדפים, בולטים שאינם בקו המסלול) לאורך המסלול. הוא צריך לזכור אותם וכשהמטפס מגיע אליהם להגביר את ערנותו ואם המדובר במדף אז גם לצמצם את ה- slack . אחר כך הוא צריך לדאוג שהחבל עימו מטפסים יהיה מגולגל כראוי, ולא באמצע הטיפוס המטפס ירצה חבל מהר ואז יתגלה שיש קשר באמצע החבל או שפשוט צריך יד שלישית על מנת להתיר את החבל. הוא צריך לזכור לעשות קשר בקצה החבל כדי שבמידה והמסלול ארוך יותר מחצי אורכו של החבל המטפס לא יוטח ארצה לכשיורידו אותו אחרי שהגיע לקצה המסלול (התאונה הנפוצה ביותר בטיפוס ספורטיבי בצפון אמריקה). חשוב גם לבצע בדיקה הדדית בין המטפס למאבטח לפני תחילת הטיפוס של הרתמה, טבעות נעולות, קשרים נכונים ואמצעי חיכוך מולבש נכון.

ציור 1: כשהמוביל מבקש חבל יד שמאל (היד המזינה) מושכת חבל מאמצעי החיכוך ויד ימין ממשיכה להחזיק בצורה יציבה את החבל עד שהיא מתקרבת לאמצעי החיכוך. אז יד שמאל מחליקה ותופסת את החבל ליד אמצעי החכוך ויד יימיםן מחליקה גם כן מטה להביא עוד חבל.             

בהורדה – לאחר ההגעה לתחנה והעברת החבל בתחנה, על המאבטח להחזיק עם שתי הידיים מתחת לאמצעי החיכוך ולהזרים את החבל דרכם תוך כדימבט על החבל. אפשר לציין תאונה שארעה  בשילת לפני כמה שנים, בא המאבטח החזיק את החבל ביד אחת והזרים את החבל במהירות דרכה, קינק בחבל או פשוט קוץ שפגע בידו גרם לו לעזוב באינסטינקט את החבל וגרם למטפס ליפול על גבו מגובה 5 מטר.

כמות ה- slack –  תלויה באופיו של המטפס, יש אוהבים הרבה ויש שמעט, אבל אף אחד לא אוהב לפגוש מדפים, אז שהמטפס מטפס מעל מדפים חייבים לצמצם את החבל הרפוי. במסלולים שליליים כמו בגיתה הרבה slack לא מזיק, אבל ברב המסלולים האחרים בגיתה עודף slack יגרום לפגישה מהירה עם מדף. ככלל אני אוהב לתת slack יחד עם תנועת המטפס ושלא יהיה יותר מחצי מטר חבל רפוי בין המאבטח לבין המטפס (זה מחייב את המאבטח להישאר ערני כי כל צעד של המטפס הוא בו זמנית חייב לשחרר חבל). כשנותנים slack על מנת להקליפ רצוי אחרי ההקלפה לקחת חבל במתיחה קלה וכשהמטפס מתקדם לעבר העגינה אפשר לצמצם את החבל עוד יותר (זה בעצם כמו טופ רופ), רק כשהוא עובר את העגינה צריך להמשיך ולתת לו חבל רפוי.

 אבטחה דינאמית – אבטחה דינמית אינה לתת לחבל לרוץ בתוך אמצעי החיכוך קצת עד שאני אתפוס אותו (זה כוויה דינאמית), אלא להחזיק בחוזקה בחבל ולהתקדם קדימה עם הגוף ואף לקפוץ לאוויר בשעה שמרגישים את משיכת החבל כתוצאה מנפילה של המטפס. מצאתי שהכי טוב זה לעמוד יציב וכהמטפס מושך אותך לשוט ללכת לכיוון הרנר הראשון. לא לקפוץ, לא לרוץ, פשוט ללכת  עם המשיכה ובשום פנים לא להתנגד לה.

לאבטחה דינאמית שני יתרונות גדולים. היא מורידה בצורה משמעותית כוחות הבלימה שנוצרים וכך מפחיתה את העומס על העגינה העליונה (שצריכה להחזיק כמעט פי שתיים מהעומס שנוצר על המטפס) בנוסף היא יוצרת נפילות רכות ונעימות יותר (אם כי ארוכות יותר) למטפס. היא מקטינה את אפקט המטוטלת (סווינג) חזרה לקיר לאחר נפילה (הקטנת האפקט חשובה מאוד במניעת פציעות שמקורן בפגיעה של הרגליים בקיר תוך כדי המטוטלת שעושה הגוף לתוך הקיר חזרה) ובנוסף אם המטפס יצא גג והוא הקליפ בולט מעבר לשפה ונפל אבטחה דינאמית נכונה תגרום לו שהנפילה תסתיים באוויר מתחת לגג ולא עם ברך בתוך השפה של הגג (כפי שקורה לא אחת בקירות הטיפוס). בקיצור היא מאוד חשובה!

אי אפשר ללמוד לאבטח בהתכתבות ולכן חשוב תרגול של אבטחה דינאמית עם נפילות אמיתיות. המקום לתרגל זאת הוא קיר הטיפוס. רצוי לעשות זאת עם מדריך שינחה אתכם בתהליך לפחות בפעם הראשונה,  להתחיל מנפילות קטנטנות כמו בטופ ולהגיע לטפס מטר עד שניים מעל הבולט ואז ליפול. חשוב להבין שאימון נפילות הוא חלק חשוב מהטיפוס בכל רמה ולכן חשוב לשוב ולתרגל אותו כל אימון או כל אימון שני.

זכור שהתוצאה צריכה להיות נפילה ארוכה יותר ובלימה עדינה.

מיקום המאבטח – המאבטח צריך להיות ממוקם במקום בטוח כך שלא יפגע במידה והמטפס מפיל אבנים וכך שלא יפריע למטפס למשוך חבל או להתקדם (במיוחד בתחילת המסלול).

אם המטפס כבד מהמאבטח, המאבטח יכול לעמוד צמוד לקיר מתחת לרנר הראשון, הנפילה תמשוך אותו מעלה והאבטחה הדינאמית תהיה טובה. אם יש הבדל גדול במשקל רצוי לשיים על המאבטח הקל אמצעיי ננעל אוטומטי כגריגרי וקליפאפ. אם המשקלים דומים או המבטח כבד מהמטפס רצוי שיעמוד במרחק מה מהקר ויקל על החבל למשוך אותו לכוון הקיר, אך לעמוד עם רגל קדימה ולהיזהר מלאבד שיוו משקל בתנועה קדימה.

לתנועה אחורה וקדימה תוך כדי ההובלה יש עוד יתרונות פרט לאבטחה דינאמית: בצעד קדימה אנו נותנים חבל מהר להקלפה, ובתנועה אחורה  אנו יכולים לצמצם את אורך הנפילה של המוביל אם צריך.

אבטחה דנאמית היא מיומנות קשה ודורשת תרגול רב, גם כאן כדאי להתחיל אותה עם מדריך שמסתכל מהצד ואח”כ לשכלל אותה עם הזמן והמודעות העצמית.

תקשורת בין מאבטח למוביל –  חשוב לקבוע מראש מה המטפס עושה כשהוא מגיע לתחנה. האם המטפס גולש עצמאית? או שמאבטח מוריד אותו? בהקשר לכך אסור למטפס להכריז “SAFE” או “OFF BELAY” לאחר חיבור זנב הפרה לתחנה. משמעות ההכרזה היא שהמאבטח יכול להתנתק וללכת להכין קפה! הוא סייים את תפקידו, אך בדרך כלל הוא עדיין צריך להוריד את המטפס ולכן זה מקור לבעיות.
נקודה נוספת היא המילה slack שנשמעת כמו take ואז המאבטח צועק “מה” או לפעמים פשוט עושה take ואם הוא מאבטח חזק אז הוא תולש את המטפס מהקיר, והמטפס רצה רק קצת slack. נראה שכדאי לפתח שפה שלא יוצר בה בלבול שיכול בקלות להוביל לנפילה (take in או rope למשל). אני תלשתי חבר שטיפס בבית אריה והצליח לעבור את הקרוקס, רק כיוון שהייתי רגיל לכך שהוא אומר take בנקודה זו ובמקום לתת לו מטר חבל להקלפה של הבולט האחרון גרמתי לנפילה של חמישה מטר.

לסיכום זכרו תמיד שלטיפוס מוצלח אנו זקוקים גם למטפס וגם למאבטח שעובדים באופן מסונכרן ומבינים אחד את השני. המאבטח הוא נקודה קריטית, אם הוא כושל אנחנו על הרצפה, אין לו גיבוי !!! אז תקדישו לכך עוד קצת מחשבה!!!

 

 אין ספור דרכים להרוג את עצמך ואת המטפס שאתה מאבטח, וודא שאתה יודע להתמודד איתן ולא יקרא לך מה שקרה לבחור הנחמד בציור.(לקוח מהאתר www.Petzl.com)